logohorizontaal

Therapeutische massage

massage2

Je lichaam als sleutel
De massages die Sylvia Hendriks vanuit haar Cheopspraktijk geeft zijn gebaseerd op haar holistische visie: alles in het leven is één. Je lichaam wordt tijdens de massages, behalve in de voetreflexzonemassage, van top tot teen behandeld. Zo ervaar je de relatie tussen je lichaam, gevoelens en gedachten. Daarom zijn Sylvia ’s massages altijd verweven met haar inzichten vanuit de coachingen counseling. En gaat een massage van Sylvia Hendriks altijd gepaard met een onderzoek naar het waarom van je behoefte aan massage.

Massage kan een prima ingang zijn om je bewust te worden van:
• fysieke pijn, nek, rug schouder klachten migraine of RSI
• spanningen, stress, verdriet en andere emoties
• gedachten die je blokkeren

Met de massage kun je hiermee contact maken, bijvoorbeeld door bewust te ademen richting de aangeraakte plaatsen.
Maar massage is ook: genieten, en luisteren naar de taal van je lichaam. De aandacht is helemaal op jou gericht.
Je wordt niet alleen maar aangeraakt, maar ook geráákt.

Sylvia Hendriks gebruikt verschillende methoden van massage:

Manuele Lymfedrainage (MLD) is een zachte massagevorm, die het lymfestelsel stimuleert in zijn functie van afvoeren van lichaamsvochten en afvalstoffen.

Het verhoogt de immuniteit,verlaagt de stress en optimaliseert het hormonale systeem. Een grote productie van afvalstoffen kan oedeemachtige verschijnselen tot gevolg hebben. Dit wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door: verzwikken van een enkel, een flinke kneuzing of een zware sportinspanning. Deze gevolgen zijn goed te behandelen met lymfedrainage massage. Manuele lymfedrainage kan ook in andere gevallen een positief effect hebben, bijvoorbeeld: na een ongeval, ziekte of bij stress. Hierbij kan de natuurlijke drainage van het lichaam worden verstoord, en zich manifesteren als hoofdpijn, voorhoofdsholteontsteking, of concentratieproblemen.

Lymfedrainage kan hulp bieden bij:

• Verbeteren van de immuniteit
  • Pijn en stress
  • Vocht vasthouden (oedeem)
  • Na operatie facelift, oogcorrecties, liposuctie
  • Hoge bloeddruk
  • Na trauma verstuikingen, kneuzingen, bloeduitstortingen
  • Algemene regeneratie (herstel)
  • Stuwingen
  • Huidproblemen, rosacea, couperose, gezichtsoedeem, acne, eczeem
  • Haaruitval
  • Regelmatige of chronische verkoudheid
  • Stress en/of hoge bloeddruk
  • Obstipatie
  • Hoofdpijn
  • Zwangerschap zwelling in de benen en voorkomen van striae (zwangerschapsstrepen)
  • Dikke/zware/vermoeide benen/restless legs
  • Littekens
  • Om de spanning van de huid te bewaren
  • Verzuurde spieren
  • Allergieën
  • Chronische vermoeidheid syndroom
  • Cellulitis
  • Migraine

Effecten van een MLD/detox?

• De stroming van de lichaamsvloeistoffenstoffen wordt geactiveerd
  • Het verbeteren van de immuniteit, afweermechanisme wordt in tact gehouden en vergroot
  • Het lichaam wordt gestimuleerd om afvalstoffen uit het bindweefsel te verwijderen
  • Het zenuwstelsel wordt in evenwicht gehouden of indien nodig gebracht
  • Stuwingsproblemen (bijvoorbeeld: dikke enkels) worden voorkomen of verholpen.
  • Vermindering pijn, stress en/of hoge bloeddruk
  • Na een operatie of verstuiking, kneuzing, bloeduitstorting
  • Huidproblemen, verkoudheid, hoofdpijn, om de spanning van de huid te bewaren
  • Stofwisselingsstoornissen, opeenhoping van afvalstoffen, worden voorkomen dan wel opgeheven.
  • Verzuurde spieren, Allergieën, Chronische vermoeidheid syndroom, Fibromyalgie, Cellulitis, Migraine
  • Algemene regeneratie (herstel)

Hoe verloopt de behandeling?

Intake: voorafgaande aan de eerste behandeling wordt gekeken naar de aard en de oorzaak van het oedeem of klacht. Dit is belangrijk omdat een oedeem of klacht altijd een gevolg is van een onderliggend probleem.

Daarna bepalen we of en hoe je zult worden behandeld. De behandeling zelf is zacht en rustgevend.

De minimale duur voor een effectieve behandeling is een half uur. Na enige tijd kun je lichte tintelingen voelen, op dat moment gebeurt er iets met het oedeem. Na afloop is er meestal al een lichte afname van het oedeem te zien en/of te voelen. Voor een goed resultaat zijn meerdere behandelingen nodig.

Wanneer mag niet behandeld worden met MLD/detox?

• Ernstige ziekten (kanker, tuberculose)
  • Koorts
  • Acute ontstekingen; dan bestaat het gevaar dat de ziekteverwekkers door Manuele Lymfedrainage in de bloedbaan kunnen worden gebracht.
  • Acute trombose; omdat het gevaar van een embolie groot is.

Als er eventuele risico’s worden onderkend, zal ik doorverwijzen naar de huisarts. Verder geef ik vaak nuttige adviezen, zodat je zelf om kan gaan met een oedeem of klacht, waardoor het niet onnodig verergert.

Wanneer mag alleen plaatselijk behandeld worden met MLD/detox?

• Lage bloeddruk daar de bloeddruk nog lager wordt
  • Snel werkende schildklier. Hierbij moet het gebied bij de hals vermeden worden
  • Hartlijden/hartklachten
  • Na trombose moeten bv de benen met een nog lichtere druk dan gewoonlijk worden behandeld
  • Bij menstruatie wordt het gebied van de buik vermeden
  • Bij astma. Door prikkeling van het zenuwstelsel kan een astma aanval opgewekt worden
  • Bij de eerste maanden van de zwangerschap

Wat is oedeem?

Oedeem is een onnatuurlijke ophoping van vocht.

Lymfedrainage wordt toegepast op de plaatsen waar het lichaam een overmaat aan afvalstoffen in het weefsel heeft of problemen heeft met de afvoer van afvalstoffen. Bij een oedeem is zo’n afvalstoffenprobleem overduidelijk, denk bijvoorbeeld aan een oedeemarm bij een vrouw die een borstamputatie heeft ondergaan. Hierbij zijn vaak ook de lymfeklieren in de oksel verwijderd, waardoor de lymfeafvoer ernstig is bemoeilijkt.

Invloed op de immuniteit

Manuele Lymfedrainage heeft een gunstige werking op de immuniteit van het lichaam. Betere bescherming en afweer tegen o.a. infecties.

De lymfeknopen zijn een soort zuiveringsstations en bevatten lymfocyten (witte bloedcellen) en macrofagen (cellen die lichaamsvreemde stoffen opruimen), waar bacteriën, virussen en andere ziekteverwekkers onschadelijk worden gemaakt. Ook worden daar afvalstoffen uit de lymfe gefilterd.

Pijnstillende werking

Manuele Lymfedrainage werkt niet alleen kalmerend en ontspannend, maar ook pijnstillend. Manuele lymfedrainage heeft invloed op de pijngeleiding van de zenuwen.

massage7Integratieve massage.

Dit is een combinatievorm van drie massages, die we afstemmen op jouw persoon en op het moment. We beginnen met een dynamische massage om te ontspannen. Dan gaan we verder met een intuïtieve massage met olie, voor de diepe ontspanning van de huid en de spieren. We eindigen met een polariteitmassage, voor het herstel van de energiebalans. In de integratieve massage wordt het hele lichaam gemasseerd. Het doel van deze complete behandeling is:

• Diepe ontspanning
• Herstel van de balans tussen lichaam, geest en emotie
• Aanspreken van je zelf herstellend vermogen

massage6Ayurvedische massage.

De naam is afgeleid van een Indiase holistische geneeswijze. Daarin betekent 'ayur' leven, en 'veda' wetenschap. In deze massagevorm werken we veel met oliën die geneeskrachtige kruiden bevatten. Het hele lichaam wordt gemasseerd, ook het hoofd en het gezicht; natuurlijk wordt rekening gehouden met je specifieke gesteldheid, en eventuele pijnen. Deze massage zoekt het evenwicht tussen je lichaam en je geest op, door het activeren van de energiepunten. De energie gaat door je hele lichaam beter stromen. De massage werkt na afloop nog meerdere dagen door.

Het doel van deze complete behandeling is: De Ayurvedische massage richt zich op het herstel van de balans tussen de drie dosha's en de vijf elementen:

• Vata: ether en lucht
• Pitta: vuur
• Kapha: water en aarde

massage8Polariteitmassage.

Het menselijk lichaam heeft, net als de Aarde, zowel positief als negatief geladen polen. De bovenkant van ons lichaam is positief geladen, benen en voeten hebben een negatieve lading.
Polariteitmassage is een energetische en integrale massage tussen de verschillende polen, die de relatie tussen lichaam, geest en emotie herstelt.
Ze geeft je niet alleen rust, maar ook energie!
Polariteitmassage brengt de energiestromen weer op gang.
En herstelt de balans.

massage9Intuïtieve Massage.

Dit is de bekendste vorm van massage. Ze creëert een diepgaande toestand van rust. Met behulp van olie en klop-, kneed-,
en pluktechnieken worden gespannen plekken tot ontspanning gebracht. Door deze massage maak je op een andere manier contact met je lichaam, en je gevoel, dan je gewend bent. De helende werking van de intuïtieve massage gaat door je hele lijf: bloedsomloop, spieren en organen.
Maar ook is er een positieve invloed op je aura, je chakra's en je energiebanen.

massage5Dynamische massage.

In deze massage ervaar je letterlijk én figuurlijk hoe het is om bewogen te worden. Spanningen worden tot op het diepste niveau getriggerd. Gever en ontvanger zijn voortdurend in een samenvloeiende, energetische beweging met elkaar verbonden. Je wordt als cliënt vooral op een wiegende, verende en rollende manier in beweging gebracht.
Deze handelingen beïnvloeden niet alleen het onderliggend spierweefsel, maar ook de dieper gelegen spieren, organen en het bottenstelsel. In de dynamische massage krijg je op een heel nieuwe manier contact met jezelf.

voetreflex svp aanpassen 3Voetreflexzonemassage.

De organen, spieren en weefsels in je lichaam hebben allemaal een reflex in je voeten. Daarop concentreert zich deze massagevorm. Door massages van de reflexzones kunnen blokkades in je lichaam worden opgeheven. Niet alleen gevoelige plekken worden behandeld, maar de hele voet en mens!
Een verstoring in organen, spieren of weefsels zal tijdens deze massage aan het licht komen: er ontstaat dan pijn of jeuk op de corresponderende plek in de voet. Daarmee wordt duidelijk waar precies je energie niet goed doorstroomt. De massage helpt in herstel.

Heb je nog vragen? Stuur me gerust een e-mailof bel: 0644521044

Informatie